Switchers: eenvoudig overstappen van Android naar Apple devices.

Switchers: eenvoudig overstappen van Android naar Apple devices.

Efficiëntie en gebruiksgemak staan centraal bij Koomen Installatie. Als specialist in buitendienstservices willen we onze monteurs voorzien van de beste tools om hun werk soepel te laten verlopen. De overstap naar digitalisering met mobile devices bracht ons al veel voordelen, maar de tijd was rijp voor een upgrade. Verouderde tablets met korte accuduur en softwarebeperkingen zorgden voor ongemak bij onze monteurs. Daarom gingen we op zoek naar een moderne, betrouwbare oplossing die onze service nog verder verbetert.

Pro Warehouse als implementatiepartner.

Pro Warehouse als implementatiepartner.

Koomen Installatie werkt al jaren samen met een adviseur voor hun IT. Zo kwamen ze bij Pro Warehouse terecht om een overstap van Android naar Apple te verkennen. Andrea Landeweer, directeur bij Koomen Installatie zegt: “Ik had zelf geen ervaring met producten van Apple, maar het maakt mij niet uit op wat voor soort devices we werken zolang mijn monteurs er goed mee kunnen werken en het ons helpt bij de verslaglegging naar de klant.”

De Android tablets waren nooit centraal beheerd. Dat maakte het voor de Officemanager bij Koomen Installatie een enorme klus om de devices voor te bereiden wanneer er een nieuwe medewerker in dienst kwam. Andrea vervolgt: “Het was echt een voorwaarde dat het beheren van de devices beter zou gaan en minder tijd in beslag zou nemen.” Op basis van de wensen van de klant zijn we op zoek gegaan naar een passende oplossing. Pro Warehouse levert een totaaloplossing van hardware, software tot support.

Managed Workplace.

Managed Workplace.

Zo kwamen we met de volgende oplossing: “Één van onze oplossingen is Managed Workplace. Managed Workplace biedt een volledige Apple werkplek, inclusief software, device management en support, voor een vast bedrag per maand. Deze oplossing sluit goed aan bij alle wensen van de klant.”

Om tot de ideale eindoplossing te komen, worden er vragen gesteld zoals: "Wat wil je als bedrijf bereiken met deze implementatie? Wie zijn de stakeholders? Welke apps moeten er op komen? En… Wat mogen de medewerkers op het apparaat, en wat niet? Veiligheid en gebruiksvriendelijkheid staan voorop bij de implementatie van nieuwe devices. We stellen onszelf dan altijd de vraag: Wat kunnen we doen om het zo veilig mogelijk te maken en niet te veel in te leveren op gebruiksvriendelijkheid?”

CIS-benchmark.

CIS-benchmark.

Nadat er samen is gekozen voor een passende oplossing, wordt het stokje overgedragen aan een Apple System Engineer bij Pro Warehouse. Samen wordt er een beeld geschetst over hoe de ideale eindoplossing eruit ziet. “Wij maken gebruik van de CIS-benchmark (Center for Internet Security) voor het beveiligen van devices die worden beheerd met Jamf. We zorgen we dat er overeenstemming is over wat er geconfigureerd moet worden op gebied van security. Vervolgens worden deze voorwaarden geïmplementeerd en monitoren we op onderdelen die mogelijk tot beveiligingsincidenten kunnen leiden. Op basis van de wensen van de klant stellen wij een adviesconfiguratie voor.”

“In de basis zien we dat het vaak dezelfde dingen zijn die binnen de configuratie belangrijk zijn, zoals de beveiliging van het device met een toegangscode, het weergeven van een bericht op het beginscherm waardoor je ziet dat het device op afstand wordt beheerd en de mogelijkheid tot het resetten van het wachtwoord. Vaak wordt er gevraagd om de wachtwoorden centraal op te slaan, in bijvoorbeeld iCloud. Dat is een handige tool voor consumenten, maar je moet hier voorzichtig mee zijn voor zakelijk gebruik. Je wilt niet dat wachtwoorden van bedrijven of documenten ergens eindigen in een privé-account. Dat is een risico voor de organisatie.”

Besparen op kosten.

Besparen op kosten.

Hoewel Apple in eerste instantie duurder lijkt, bespaar je juist kosten. De aanschaf van de devices zal waarschijnlijk in eerste instantie duurder zijn, maar de gebruikers hebben veel minder vraag naar ondersteuning en zijn in staat zelf problemen op te lossen. Daarnaast bespaart het de backoffice van Koomen Installatie enorm veel tijd wanneer er een werknemer in of uit dienst gaat, aangezien de devices centraal beheerd worden en alle apps op afstand bestuurd worden.

Andrea: “Waar ik tegenop zag, is dat mensen gebruikersproblemen zouden hebben omdat ze anders gewend zijn. Dat is erg meegevallen. De iPads werken heel intuïtief. Het grootste voordeel is dat het device vooraf al is geconfigureerd. Ondanks dat alles van tevoren getest is, kom je gaandeweg toch een use case tegen die we niet voorzien hadden. Pro Warehouse doet er alles aan het op te lossen waardoor ik alle vertrouwen heb dat het goed komt. Je hoeft maar te bellen en je wordt geholpen.”

Koomen Installatie is een bedrijf met een rijke geschiedenis.

Koomen Installatie is een bedrijf met een rijke geschiedenis.

Het is opgericht in 1914 en gevestigd in Amsterdam. Na WOII hielpen zij Schiphol en andere bedrijven in Amsterdam aan de heropbouw op gebied van technische installaties. In hun topjaren had Koomen Installatie 100-150 medewerkers. Nadat zij in de jaren tachtig tot een bedrijf van tien medewerkers krompen, bestaan zij tegenwoordig uit een bedrijf van zo’n vijftig medewerkers. Schiphol is daarbij altijd hun klant gebleven. Koomen’s ambitie is het leveren van kwaliteit binnen service, onderhoud, renovatie, uitbreiding, advies en engineering. Hierbij staan technische installaties centraal. Het bedrijf biedt oplossingen op het gebied van klimaatinstallaties, meet- en regeltechniek, loodgieterij, elektrotechniek en beveiliging.